Blog i aktualności

Jak rozliczać leasing operacyjny auta o wartości początkowej ponad 150 000 zł?

praca w kancelarii

Leasing operacyjny samochodu osobowego to jedna z najpopularniejszych form finansowania samochodu. Takiego zdania jest też Kancelaria Rachunkowa Trochim świadcząca usługi księgowe w Warszawie w dzielnicy Praga.

Leasing operacyjny dzięki optymalizacji podatkowej jest korzystny podatkowo i w określonych przypadkach nie wymaga angażowania dużych środków na początku umowy.

Leasing operacyjny to umowa między firmą leasingową – leasingodawcą, a przedsiębiorcą – leasingobiorcą, w której leasingodawca oddaje samochód do użytkowania, a leasingobiorca płaci za to comiesięczne raty. Na koniec umowy leasingu operacyjnego leasingobiorca może:
1. wykupić samochód na własność,
2. pozostawić u leasingodawcy,
3. podpisać umowę na kolejny okres leasingu, jeśli leasingodawca wyrazi na to zgodę.

Warunki wykupu są określone w umowie z góry. Może to być symboliczna kwota – jeśli spłacono prawie całą wartość samochodu w ratach, albo wyższy wykup – jeśli raty były niskie.

Przy leasingu operacyjnym samochód osobowy pozostaje własnością leasingodawcy – finansującego, który dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych (właściciel). Natomiast leasingobiorca – korzystający jest zobowiązany do wniesienia opłaty wstępnej i ponoszenia comiesięcznych kosztów rat leasingowych.

Umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego musi być zawarta na okres wynoszący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. W przypadku samochodu osobowego jest to:
5 lat x 40% = 2 lata – minimalny okres trwania umowy leasingu operacyjnego

Przy umowie leasingu operacyjnego należy pamiętać, że:
• nie każdy leasing operacyjny to tania forma pozyskania samochodu – należy zwrócić uwagę na wysokość wykupu i rzeczywisty koszt finansowania,
• przekroczenie określonych limitów spowoduje, że nie każda opłata będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.

Co zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów? – wyjaśnia księgowy Kancelarii Rachunkowej Trochim

Bardzo ważne jest rozdzielenie części kapitałowej i odsetkowej raty leasingowej:

1. część kapitałowa raty leasingowej:
• to ta część raty, która będzie spłacać wartość samochodu,
• można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ale z ograniczeniem.

Kancelaria Rachunkowa Trochim wyjaśnia:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy. W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem kwota limitu wynosi 225 000 zł:

150 000 zł / 225 000 zł
——————————-
(wartość samochodu)

, gdzie wartość samochodu ustalimy jako:
• wartość netto, przy 100% odliczeniu VAT – samochód wykorzystywany wyłącznie na cele „firmowe”,
• wartość netto + 50% nieodliczony VAT – samochód wykorzystywany na cele „firmowe” i „prywatne”,
• wartość brutto, brak prawa do odliczenia VAT

2. część odsetkowa raty leasingowej:
• to część raty stanowiąca wynagrodzenie dla leasingodawcy za finansowanie,
• można ją zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, bez ograniczenia limitem 150 000 zł / 225 000 zł,
• nie stosuje się tu proporcji, nawet jeśli samochód przekracza limit wartości.

Przykład:

Założenia:
• wartość samochodu osobowego (spalinowego) wynikająca z umowy leasingu operacyjnego:
netto: 200 000 zł, vat: 46 000 zł, brutto: 246 000 zł
(wartość przedmiotu umowy powinna odzwierciedlać jego wartość rynkową)

• samochód wykorzystywany na cele mieszane (z 50% odliczeniem VAT)

• wartość samochodu do wyliczenia proporcji:
netto: 200 000 zł, vat nieodliczony: 23 000 zł, razem: 223 000 zł

• część kapitałowa opłaty leasingowej:
netto: 2000 zł, vat: 460 zł, brutto: 2460 zł

• część odsetkowa opłaty leasingowej:
netto: 1000 zł, vat: 230 zł, brutto: 1230 zł.

Ustalenie kwoty kosztów uzyskania przychodów dotyczącej opłaty leasingowej:

proporcja, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego:
150 000 zł / 223 000 = 67,26%

Opłata leasingowa w części kapitałowej stanowiąca koszt uzyskania przychodu:
2000 zł x 67,26% + (460 zł x 50%) x 67,26% = 1345,20 zł + 154,70 zł = 1499,90 zł

Opłata leasingowa w części odsetkowej stanowiąca koszt uzyskania przychodu:
1000 zł + (230 zł x 50%) = 1000 zł + 115 zł = 1115 zł

Razem stanowi koszty uzyskania przychodów kwota: 2614,90 zł.

Ważne!

Od 1 stycznia 2026 r. przy ustalaniu proporcji obowiązują następujące limity:
• 225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe,
• 150 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ < 50 g/km, • 100 000 zł – samochody spalinowe o emisji CO₂ ≥ 50 g/km. A co po wykupie?

Po zakończeniu leasingu operacyjnego przedsiębiorca może wykupić pojazd. Taki wykup jest traktowany jako nabycie środka trwałego (nowe). Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca zdecyduje się wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych i amortyzować go, to zastosowanie znajdzie nowy limit. Ten limit obowiązuje niezależnie od limitów stosowanych wcześniej w czasie trwania leasingu.
Część przedsiębiorców rezygnuje z wykupu i korzysta z innej formy finansowania samochodu.
Niektórzy leasingodawcy dają możliwość ponownego leasingowania samochodu, nawet na kolejne 5 lat.

Warto współpracować z biurem rachunkowym, które potrafi podpowiedzieć przedsiębiorcy, która opcja będzie najkorzystniejsza dla niego pod kątem optymalizacji podatkowej. Kancelaria Rachunkowa Trochim prowadzi biuro w Warszawie i świadczy usługi księgowe na Pradze, ale realnie obsługuje Klientów z całej Polski, będąc z nim w stałym kontakcie.

Chcesz wiedzieć więcej o leasingu operacyjnym, optymalizacji podatkowej, lub dobrej obsłudze księgowej?

Zapraszamy do kontaktu!